De schietkunsten van Lange Frans
Moet een revolutie met geweld?
Gerben Veenema – 8 augustus 2020
Ongetwijfeld heb je het voorbij zien komen in het nieuws. Lange Frans en Janet Ossebaard hadden het in de podcast van Lange Frans over het neerschieten van Mark Rutte.
Een klein beetje context. Janet en Lange Frans zijn ervan overtuigd dat de Nederlandse politieke top corrupt is. Daarnaast is Janet überhaupt het type persoon dat volloopt van complottheorieën. Het type dat gelooft dat Bill Gates Covid-19 heeft ontwikkeld en dat 5G, blijkbaar, helpt in de verspreiding ervan???
Nu is het niet netjes om mensen belachelijk te maken, maar de onderbouwing van zulke statements is niet geloofwaardig en dat haalt ook de geloofwaardigheid van deze personen onderuit. In andere artikelen over Covid-19 en ID2020 ga ik al in op het ontstaan van Covid-19 en op Bill Gates, dus dat zal ik nu niet doen. In ieder geval neem ik zowel Janet als Lange Frans niet heel serieus, maar hun boodschap is wel degelijk gevaarlijk en onderdeel van een veel bredere trend.
Het is prima als je het niet eens bent met een regerende partij. De partijen die nu in de regering zitten zijn wel door de meerderheid van Nederland gekozen, dus enigszins respect daarvoor hebben betekent ook respect hebben naar het meerendeel van Nederland. Het is dan ook extreem om te zeggen dat Rutte wellicht neergeschoten moet worden. Dat betekent dat, als je wilt voorkomen dat hij of zijn partij weer in de regering komt, je net zo goed het meerendeel van de Nederlandse bevolking moet neerschieten. Zij zijn immers de reden dat Rutte premier is. Maar dat is natuurlijk een reductio ad absurdum, dat gaat te ver.
Toch lijkt het een stijgende trend te zijn: als je verandering wilt, dan moet dat met een revolutie. We zien het al heel sterk aan de kant van het activistische linkse spectrum. Bewegingen zoals Antifa en zelfs sommige subgroepen van de BLM-beweging. Daarbij wordt vaak opgeroepen tot geweld. Interessant dat deze groepen juist datgene doen waarvan ze willen voorkomen dat anderen het doen. Is Antifa niet juist fascistisch bezig als ze anderen het zwijgen wil opleggen omdat ze denkt het zelf zo goed te weten?
Maar ook het rechtspolitieke spectrum is niet vies van geweld en dat lijkt vreemd. Nog geen eeuw geleden zagen we hoe het mis liep met de socialistische partijen in Europa, zoals van Hitler en Mussolini. Het is daarom des te vreemder dat het rechtse spectrum ook steeds meer tot een gewelddadige revolutie lijkt op te roepen. Hoewel, zo vreemd is dat niet. Als je de doelstellingen van zowel extreem linkse en extreem rechtse partijen naast elkaar legt, dan zie je doorgaans alleen een verschil in nuance. Dat maakt het fenomeen soms erg grappig om te onderzoeken.
Waar extreem linksen schreeuwen dat de overheid moet opkomen voor de burgers en hen moet beschermen, roepen de extreem rechtsen daar tegenin dat de overheid moet opkomen voor de burgers en hen moet beschermen… De nuance ligt hem in wat men onder “burger” verstaat. En omdat extreme posities worden ingenomen en daardoor moeilijk begrepen wordt wat de andere partij vindt, moeten deze posities maar met geweld worden verdedigt.
Dit geweld begint vaak met het typeren van een bepaalde, overheersende orde als corrupt, als een onderdrukkende tirannie. Denk aan Baudet die het alsmaar heeft over het “partij-kartel”. Natuurlijk vindt er vriendjespolitiek plaats, maar nog steeds leven we in een democratie waar iedereen zichzelf verkiesbaar kan stellen en in de politiek kan komen door, jawel, de steun van de burger. Of denk aan linkse partijen die zich tegen het kapitalisme keren omdat rijke mensen arme mensen duperen. Ze staan er niet bij stil dat rijke mensen arme mensen helpen door banen te creëren en de economie te laten groeien waardoor iedereen gemiddeld rijker wordt.
De vraag is dus de volgende: is een revolutie niet eigenlijk een revolutie tegen het overgrote deel van jouw medeburgers? Is het op zo’n verwerpelijke wijze spreken over de premier niet een slag in het gezicht van jouw medeburgers die op hem hebben gestemd?
Ik ben niet een VVD’er en vind van mezelf dat ik redelijk gecentreerd ben. Ik kan me niet vinden in het extreem rechtse en niet in het extreem linkse gedachtengoed, maar veel wat er tussenin zit kan ik goed begrijpen. En daar ligt denk ik het probleem. We begrijpen zo weinig tegenwoordig en iedereen met een andere mening, ja, die moet maar het zwijgen worden opgelegd want die vormt een bedreiging. Is dat niet hoe Hitler beleid voerde? En hoe Xi Jin Ping en Kim Jong Un het nu doen? Worden we daar echt beter van?
Mijn vraag: kun je anders niet gewoon op een normale manier over andere mensen spreken en als je het met mensen oneens bent, het laten bij je stem aan die personen onthouden? Daarmee respecteer je namelijk direct alle andere mensen die het niet met jou eens zijn.
Of moeten we allemaal maar een pistool kopen? Ik ben het niet met Janet Ossebaard eens… En niet met Lange Frans… Ik heb ook weleens een meningsverschil met mijn moeder… mijn vrienden… en als ik het niet met stemmen voor elkaar krijg, dan maar revolutionaire middelen… toch? Frans, Janet… is dit de logica die we met elkaar moeten volgen?
Ongetwijfeld heb je het voorbij zien komen in het nieuws. Lange Frans en Janet Ossebaard hadden het in de podcast van Lange Frans over het neerschieten van Mark Rutte.
Een klein beetje context. Janet en Lange Frans zijn ervan overtuigd dat de Nederlandse politieke top corrupt is. Daarnaast is Janet überhaupt het type persoon dat volloopt van complottheorieën. Het type dat gelooft dat Bill Gates Covid-19 heeft ontwikkeld en dat 5G, blijkbaar, helpt in de verspreiding ervan???
Nu is het niet netjes om mensen belachelijk te maken, maar de onderbouwing van zulke statements is niet geloofwaardig en dat haalt ook de geloofwaardigheid van deze personen onderuit. In andere artikelen over Covid-19 en ID2020 ga ik al in op het ontstaan van Covid-19 en op Bill Gates, dus dat zal ik nu niet doen. In ieder geval neem ik zowel Janet als Lange Frans niet heel serieus, maar hun boodschap is wel degelijk gevaarlijk en onderdeel van een veel bredere trend.
Het is prima als je het niet eens bent met een regerende partij. De partijen die nu in de regering zitten zijn wel door de meerderheid van Nederland gekozen, dus enigszins respect daarvoor hebben betekent ook respect hebben naar het meerendeel van Nederland. Het is dan ook extreem om te zeggen dat Rutte wellicht neergeschoten moet worden. Dat betekent dat, als je wilt voorkomen dat hij of zijn partij weer in de regering komt, je net zo goed het meerendeel van de Nederlandse bevolking moet neerschieten. Zij zijn immers de reden dat Rutte premier is. Maar dat is natuurlijk een reductio ad absurdum, dat gaat te ver.
Toch lijkt het een stijgende trend te zijn: als je verandering wilt, dan moet dat met een revolutie. We zien het al heel sterk aan de kant van het activistische linkse spectrum. Bewegingen zoals Antifa en zelfs sommige subgroepen van de BLM-beweging. Daarbij wordt vaak opgeroepen tot geweld. Interessant dat deze groepen juist datgene doen waarvan ze willen voorkomen dat anderen het doen. Is Antifa niet juist fascistisch bezig als ze anderen het zwijgen wil opleggen omdat ze denkt het zelf zo goed te weten?
Maar ook het rechtspolitieke spectrum is niet vies van geweld en dat lijkt vreemd. Nog geen eeuw geleden zagen we hoe het mis liep met de socialistische partijen in Europa, zoals van Hitler en Mussolini. Het is daarom des te vreemder dat het rechtse spectrum ook steeds meer tot een gewelddadige revolutie lijkt op te roepen. Hoewel, zo vreemd is dat niet. Als je de doelstellingen van zowel extreem linkse en extreem rechtse partijen naast elkaar legt, dan zie je doorgaans alleen een verschil in nuance. Dat maakt het fenomeen soms erg grappig om te onderzoeken.
Waar extreem linksen schreeuwen dat de overheid moet opkomen voor de burgers en hen moet beschermen, roepen de extreem rechtsen daar tegenin dat de overheid moet opkomen voor de burgers en hen moet beschermen… De nuance ligt hem in wat men onder “burger” verstaat. En omdat extreme posities worden ingenomen en daardoor moeilijk begrepen wordt wat de andere partij vindt, moeten deze posities maar met geweld worden verdedigt.
Dit geweld begint vaak met het typeren van een bepaalde, overheersende orde als corrupt, als een onderdrukkende tirannie. Denk aan Baudet die het alsmaar heeft over het “partij-kartel”. Natuurlijk vindt er vriendjespolitiek plaats, maar nog steeds leven we in een democratie waar iedereen zichzelf verkiesbaar kan stellen en in de politiek kan komen door, jawel, de steun van de burger. Of denk aan linkse partijen die zich tegen het kapitalisme keren omdat rijke mensen arme mensen duperen. Ze staan er niet bij stil dat rijke mensen arme mensen helpen door banen te creëren en de economie te laten groeien waardoor iedereen gemiddeld rijker wordt.
De vraag is dus de volgende: is een revolutie niet eigenlijk een revolutie tegen het overgrote deel van jouw medeburgers? Is het op zo’n verwerpelijke wijze spreken over de premier niet een slag in het gezicht van jouw medeburgers die op hem hebben gestemd?
Ik ben niet een VVD’er en vind van mezelf dat ik redelijk gecentreerd ben. Ik kan me niet vinden in het extreem rechtse en niet in het extreem linkse gedachtengoed, maar veel wat er tussenin zit kan ik goed begrijpen. En daar ligt denk ik het probleem. We begrijpen zo weinig tegenwoordig en iedereen met een andere mening, ja, die moet maar het zwijgen worden opgelegd want die vormt een bedreiging. Is dat niet hoe Hitler beleid voerde? En hoe Xi Jin Ping en Kim Jong Un het nu doen? Worden we daar echt beter van?
Mijn vraag: kun je anders niet gewoon op een normale manier over andere mensen spreken en als je het met mensen oneens bent, het laten bij je stem aan die personen onthouden? Daarmee respecteer je namelijk direct alle andere mensen die het niet met jou eens zijn.
Of moeten we allemaal maar een pistool kopen? Ik ben het niet met Janet Ossebaard eens… En niet met Lange Frans… Ik heb ook weleens een meningsverschil met mijn moeder… mijn vrienden… en als ik het niet met stemmen voor elkaar krijg, dan maar revolutionaire middelen… toch? Frans, Janet… is dit de logica die we met elkaar moeten volgen?